anulkax7 11 maja 2014 12:55
]Nie widziałam nigdzie relacji z Pragi, więc postanowiłam wrzucić swoją :)
Z racji drogich biletów lotniczych na gorący majówkowy okres, postanowiłam odwiedzić w końcu Pragę. Dojazd Kraków - Cieszyn busem to koszt 18 zł (studencki), przejście przez granicę i złapanie pociągu Czeski Cieszyn - Praha to 330 kc (z powrotem 400 kc, pani w kasie nabijała jakieś inne zniżki).
Co warto zobaczyć?

Hradczany (Zamek Praski)
Piękny kompleks zamkowy na kształt naszego Wawelu. Kupiłyśmy bilety ulgowe (125 kc) w opcji:
- Katedra św. Wita (wspaniała, zdecydowanie warto obejrzeć!)
- Bazylika św. Jerzego (zachowane freski z XIII wieku)
- Złota Uliczka (niezrozumiały dla mnie fenomen- małe kamieniczki, w których teraz są sklepiki z rękodziełem lub pamiątkami. Mnóstwo ludzi kompletnie psuje klimat, jaki miałaby posiadać. Po 17.00 wejście darmowe)
- Stary Pałac Królewski (raczej surowa forma, niewiele wnętrz do oglądania. Najciekawsza jest Sala Władysławowska).
Bilet uprawnia do zwiedzania w godzinach 9-17 w dniu zakupu i dzień później.

Przy wyjściu ze Wzgórza Zamkowego, na tarasie widokowym warto zapatrzeć się na piękną panoramę miasta.

Rynek Małej Strany
Rynek raczej nie jest wart uwagi, funkcjonuje jako przystanek tramwajowy i duży parking. Na Rynku możemy za to zwiedzić przepiękny Kościół św. Mikołaja (wstęp biletowany, ulgowy 50 kc- mimo to naprawdę warto):

Ogrody Wallenstaina
Mała Strana również ma swój spory kawałek zieleni. Ze względu na specyficznych mieszkańców, ten ogród stał się moim ulubionym :)

Spotkamy tam też mnóstwo kaczek, wielkich złotych ryb w stawach, a nawet puszczyki :)
Poza tym intrygująca sztuczna grota:

Most Karola i Kampa
Most Karola to punkt obowiązkowy wizyty w Pradze. Z tego względu był niemal zawsze podczas naszej wycieczki przeładowany turystami :) Może dlatego nie wywarł na mnie zbyt wielkiego wrażenia...

Kampa to niewielka, klimatyczna wysepka oddzielona od Małej Strany Czarcim Potokiem, czyli krótką odnogą Wełtawy. Wystarczy zejść z Mostu Karola od strony Małej Strany w lewo, aby znaleźć się na praskiej Wenecji :) Tutaj turystów było zdecydowanie mniej. Na wysepce jest ciekawe muzeum Karla Zemana, jednak wejściówki podobno są nieco drogie. W każdym razie instalacje na zewnątrz budynku są bardzo pomysłowe i zdecydowanie zachęcają do wejścia.

A tutaj bobasy :)

Jozefov- praski Kazimierz
Dzielnica żydowska, z definicji mocno klimatyczna, została już nieco unowocześniona. Liczne synagogi i ogromny Cmentarz Żydowski kuszą, jednak jest to spory wydatek (bilet wspólny 270 kc, nie ma możliwości kupna pojedynczych wejściówek), dlatego postanowiłyśmy przyoszczędzić i obejrzeć wszystko z zewnątrz- pozytywne wrażenia i tak gwarantowane :)

Rynek Staromiejski
Jeśli chodzi o architekturę, to jest to chyba moje ulubione miejsce w Pradze :) Fantastyczne, bogato zdobione kamieniczki, w przeróżnych kolorach, przepiękny kościół Tymski i kościół św. Mikołaja, no i oczywiście Ratusz z zegarem astronomicznym Orłoj :)

Wyszechrad
Oaza spokoju po przeładowanych turystami innych atrakcjach Pragi. Nieco oddalony od centrum, dojechałyśmy tam metrem. Świetnie oznaczona trasa zaraz po wyjściu ze stacji. Polecam!

anulkax7 11 maja 2014 13:04 Odpowiedz
Inne atrakcjeUdało nam się zobaczyć także:-wzgórze Petrin (polecam, przepiękne miejsce i wspaniały widok na Pragę, a w szczególności pobliskie Hradczany),- Tańczący Dom,- konia w Lucernie i jego pierwowzór na Placu Wacława,- Zizkov z Wiertarką,- Bramę Prochową i Obecni Dum- wiele innych ciekawych zaułków i mniej popularnych obiektów :)KuchniaObowiązkowo spróbowałam:- smażonego sera (U Kocoura jest tani i bardzo smaczny)- knedlika z gulaszem- gulaszową- czeskie piwo! Nieziemskie! :) [mówi to osoba prawie niepijąca ;)]- czeskie słodycze, czyli kultowa Studentska i LentilkyInformacje praktyczne -> Praga to miasto... Bruku. Niemal wszystkie chodniki są brukowane! Porządne buty z grubą podeszwą obowiązkowo :) Z doświadczeń Ani- trampki mogą nie sprostać zadaniu. Nie wspominam nawet o obcasach.w Pradze jest mnóstwo publicznych toalet, a opłaty za korzystanie są niewygórowane (z reguły 5-10 kc)->koszty żywienia na mieście są porównywalne z polskimi warunkami. Zauważyłam, że 150 kc za obiad z piwem to bardzo dobra cena.-> piwo jest tańsze niż herbata, kawa czy soki ;)-> na Dworcu Głównym w punktach informacji turystycznej nie ma darmowych map. My znalazłyśmy taką w punkcie w Wieży Małostrańskiej Mostu Karola. Są dobrze opisane i bardzo czytelne.metro w Pradze działa wyśmienicie- są 3 linie, które znakomicie komunikują miasto. Nie jest specjalnie zatłoczone, częstotliwość co około 5 minut (wieczorami, po 21.00, co 10 minut), jeździ szybciej niż warszawskie :) Obcokrajowcy nie mają zniżek.Korzystałyśmy z biletów jednorazowych po 24 kc (30 minut jazdy), dostępne są po 36 kc (60 minut jazdy) lub całodzienne (110 kc) czy kilkudniowe. Warto jednak pamiętać, że najważniejsze punkty są zlokalizowane tak blisko siebie, że nie ma sensu poruszać się po centrum metrem. Spacer jest genialną opcją na zwiedzanie Pragi - w końcu jest tyle pięknych zaułków do poznania! [My zrobiłyśmy dziennie kolejno- 16,5 km, 14,5 km, 11,5 km]-> stolica Czech jest bardzo przyjazna rowerzystom. Bardzo gęsta sieć dróg rowerowych, porządna nawierzchnia, wiele stojaków i parkingów, możliwość przewozu roweru metrem zachęca do wypożyczenia jednośladu. Na ogólnodostępnych mapach zaznaczona jest również mapa rowerowa.-> sklepy- ceny produktów tak, jak w Polsce. Stosunkowo łatwo dostępne, nawet w centrum- na Dworcu Głównym czy przy stacji metra Mustek jest Billa.-> przechowalnie bagażu- na Dworcu Głównym są zarówno szafki, jak i punkt z obsługą. Korzystałyśmy z szafek - 2 torby ok. 40-30-20 cm i inne tobołki zmieściły się bez problemu w jednej (miejsca zostało na co najmniej 2 takie torby dodatkowo), za którą zapłaciłyśmy 80 kc na 24h. Uwaga, między 00.30 a 3.30 jest przerwa techniczna! Przy szafkach jest automat do rozmieniania banknotów.Koszty- bilet Krk-Cn-Krk - 33 zł- bilet PKP Cesky Tesin - Praha - Cesky Tesin - 730 kc = 111 zł- wydatki na miejscu - 1170 kc = 179 zł- nocleg - 4,5 złWięcej informacji i zdjęć na blogu :)Sama zakochałam się w tym mieście, koniecznie muszę go odwiedzić na jesień- nawet nie potrafię sobie wyobrazić tej palety barw... Muszę ją zobaczyć na własne oczy :)
kawus 22 maja 2014 22:35 Odpowiedz
Tez się wybieram /pierwszym kursem SE/. Fajna relacja. Skorzystam z doświadczeń.